måndag 12 mars 2012

Veckans boktips: C.S. Lewis

Jag läser just nu C.S. Lewis bok Kan man vara kristen? Som många kanske vet är Lewis något av en favoritförfattare, framför allt Narnia-serien, och han är nog den kristna författare som påverkat mig mest.

Kan man vara kristen heter i orginal Mere Christianity och är en genomgång av den grundläggande kristna tron, dvs det som "alla" kristna tror på oavsett samfund. Dock måste jag tyvärr säga att jag inte håller med om allt, om det gör mig till en dålig kristen eller inte lämnar jag osagt... Det är alltid lite jobbigt när nån man vanligtvis tycker är väldigt klok och har påverkats mycket av säger saker som man inte håller med om, och som man ibland till och med tycker är riktigt puckat även om det visserligen har biblisk grund (mannen är kvinnans överhuvud?! - nej, ledsen, köper det inte...) Jag ursäktar Lewis till viss del med tanke på att boken skrevs för 60 år och väljer att ta till mig det han också skriver i boken angående tron:
 "tycker hon att beläggen för påståendet är dåliga och ändå försöker tvinga sig att tro på det, så gör hon något rent korkat"
Okej, nu har jag pratat om att jag inte håller med delar av boken. Men varför rekomenderar jag den då kan man fråga sig? Jo, för Lewis skriver ju så mycket fantastiskt bra i boken också! Här kommer några smakprov på intressanta saker han skriver:

Spill inte tid på att grubbla över om du älskar din nästa, utan handla som om du gjorde det. Så fort vi gör det upptäcker vi en av de stora heligheterna. När man uppför sig som om man älskar någon, kommer man snart att börja älska honom.
Man säger: "Kyrkan borde visa vägen." Det är sant om man menar rätt sak, men falskt om man menar fel sak. Med kyrkan borde man mena hela gemenskapen av utövande kristna. och när man säger säger att kyrkan måste visa vägen, så borde man mena att en del kristna - -de som har den rätta begåvningen- måste bli ekonomer och politiker, och att alla ekonomer och politiker borde bli kristna, och att målet för alla deras politiska och ekonomiska ansträngningar måste vara att få oss att behandla andra som vi vill bli behandlade. Om det skulle inträffa, och vi andra vore beredda att finna oss i det, skulle vi ganska fort finna de kristna lösningarna på våra samhällsproblem.
 Förutom detta skriver Lewis bland annat om hur han logiskt blev övertygad om att den kristna tron stämmer, om vad som är poängen med den kristna religionen, och vad Gud vill göra med oss, bara vi tillåter det. En liten bok med mycket innehåll!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar